The sci­en­ti­fic stee­ring com­mit­tee of ITA is made up of out­stan­ding per­so­na­li­ties from its­the­ma­tic fields and plays an advi­so­ry role in the stra­te­gic ori­en­ta­ti­on of the Institute's acti­vi­ties.

Cur­rent mem­bers

Prof. Dr. Mat­thi­as Rohs

Sci­en­ti­fic Direc­tor of the ITA & Pro­fes­sor of Adult Edu­ca­ti­on at the RPTU

Pro­fes­sor Dr. Mat­thi­as Rohs holds the chair for adult edu­ca­ti­on at the RPTU. He stu­di­ed edu­ca­tio­nal sci­ence, socio­lo­gy and psy­cho­lo­gy at the Free Uni­ver­si­ty of Ber­lin and recei­ved his doc­to­ra­te in con­ti­nuing edu­ca­ti­on at the Hel­mut Schmidt Uni­ver­si­ty of Ham­burg. Mat­thi­as Rohs work­ed at various uni­ver­si­ties and rese­arch insti­tu­tes in Ger­ma­ny and Switz­er­land. In addi­ti­on, he work­ed for seve­ral years in human resour­ces deve­lo­p­ment at Deut­sche Tele­kom and was a con­sul­tant for in-com­pa­ny trai­ning. From 2017 to 2019, Prof. Rohs was Depu­ty Sci­en­ti­fic Direc­tor of the Distance and Inde­pen­dent Stu­dies Cen­ter (DISC) at the RPTU and then pro­vi­sio­nal­ly took over the sci­en­ti­fic manage­ment of the insti­tu­ti­on.

Mat­thi­as Rohs' rese­arch focu­ses on fur­ther edu­ca­ti­on and digi­tiza­ti­on. For more than 20 years he has been working on ques­ti­ons of tea­ching and lear­ning with digi­tal media, the com­pe­tence requi­re­ments for tea­chers and the effects of digi­tiza­ti­on on edu­ca­ti­on pro­vi­ders. His main focus is on the area of in-com­pa­ny trai­ning and fur­ther edu­ca­ti­on as well as gene­ral and sci­en­ti­fic fur­ther edu­ca­ti­on. Thus, non-for­mal and infor­mal lear­ning pro­ces­ses are the main focus of his rese­arch, with artic­les published in more than 100 books, inclu­ding inter­na­tio­nal­ly renow­ned jour­nals such as Com­pu­ter & Edu­ca­ti­on, Inter­na­tio­nal Review of Rese­arch in Open and Distance Lear­ning, Euro­pean Jour­nal for Rese­arch on the Edu­ca­ti­on and Lear­ning of Adults and Inter­na­tio­nal Jour­nal for Trai­ning and Deve­lo­p­ment.

Mat­thi­as Rohs is a mem­ber of the Advi­so­ry Board of the Future Initia­ti­ve Rhi­ne­land-Pala­ti­na­te (ZIRP), as well as an expert and con­sul­tant for minis­tries, uni­ver­si­ties, com­pa­nies, foun­da­ti­ons and asso­cia­ti­ons.  In addi­ti­on, he is head of the Adult Edu­ca­ti­on and Human Resour­ces Deve­lo­p­ment cour­ses at the Distance and Inde­pen­dent Stu­dies Cen­ter of the RPTU.

Fur­ther infor­ma­ti­on available at: https://​www​.sowi​.uni​-kl​.de/​p​a​e​d​a​g​o​g​i​k​/​t​e​a​m​/​r​o​hs/

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Arnold, R., Ler­men, M., & Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Wis­sen­schaft­li­che Wei­ter­bil­dung als Zukunfts­stra­te­gie. Kon­zep­te und Erfah­run­gen der TU Kai­sers­lau­tern. Hohen­geh­ren: Schnei­der.

Arnold, R., Lips­mei­er, A., & Rohs, M. (Hrsg.). (2020). Hand­buch Berufs­bil­dung (3 Aufl.). Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Arnold, R., Nuissl, E., & Rohs, M. (2017). Erwach­se­nen­bil­dung. Eine Ein­füh­rung in Grund­la­gen, Pro­ble­me und Per­spek­ti­ven. Balt­manns­wei­ler: Schnei­der Ver­lag Hohen­geh­ren.

Arnold, R., Rohs, M., & Schief­ner-Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Von der Lern­ort­ko­ope­ra­ti­on zur ent­grenz­ten Berufs­bil­dung. Balt­manns­wei­ler: Schnei­der.

Becker, M., Kar­ges, T., & Rohs, M. (2012). Selbst­ge­steu­er­te Kom­pe­tenz­er­fas­sung und ‑ent­wick­lung in der IT-Aus­bil­dung. Berufs­bil­dung, 138, 8–10.

Brüg­ge­mann, A., Dehn­bos­tel, P., & Rohs, M. (2008). eXtre­me Working, eXtre­me lear­ning? Grenz­gän­ge zwi­schen Arbei­ten und Ler­nen in der IT-Bran­che. Müns­ter: Wax­mann.

Cau­manns, J., Rohs, M., & Stü­bing, M. (2003). Fall­ba­sier­tes E‑Learning durch dyna­mi­sche Ver­knüp­fung von Fall­stu­di­en und Fach­in­hal­ten Neue Dis­kus­si­ons­an­sät­ze zu einem ver­nach­läs­sig­ten Kon­zept. In M. Ker­res & B. Voß (Hrsg.), Digi­ta­ler Cam­pus. Vom Medi­en­pro­jekt zum nach­hal­ti­gen Medi­en­ein­satz in der Hoch­schu­le (S. 202–214). Müns­ter: Wax­mann.

Ebner, M., Lien­hardt, C., Rohs, M., & Mey­er, I. (2010). Micro­blogs in Hig­her Edu­ca­ti­on – A chan­ce to faci­li­ta­te infor­mal and pro­cess-ori­en­ted lear­ning? Com­pu­ters & Edu­ca­ti­on, 55(1), 92–100. doi: 10.1016/j.compedu.2009.12.006

Els­holz, U., & Rohs, M. (Hrsg.). (2014). E‑Portfolios zum lebens­lan­gen Ler­nen: Kon­zep­te und Per­spek­ti­ven. Bie­le­feld: W. Ber­tels­mann.

Grun­wald, S., & Rohs, M. (2000). Arbeits­pro­zess­ori­en­tie­rung in der IT- Wei­ter­bil­dung. Berufs­bil­dung in Wis­sen­schaft und Pra­xis, 29(6), 28–30.

Grun­wald, S., & Rohs, M. (2003). Zer­ti­fi­zie­rung infor­mell erwor­be­ner Kom­pe­ten­zen im Rah­men des IT-Wei­ter­bil­dungs­sys­tems. In G. A. Stra­ka (Hrsg.), Zer­ti­fi­zie­rung non-for­mell und infor­mell erwor­be­ner beruf­li­cher Kom­pe­ten­zen (S. 207–221). Müns­ter: Wax­mann.

Jüt­te, W., & Rohs, M. (Hrsg.). (2020). Hand­buch Wis­sen­schaft­li­che Wei­ter­bil­dung. Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Rohs, M. (2002). Arbeits­pro­zess­in­te­grier­tes Ler­nen. Neue Ansät­ze für die beruf­li­che Bil­dung. Müns­ter: Wax­mann.

Rohs, M. (2004). Der didak­tisch-metho­di­sche Ansatz der Arbeits­pro­zess­ori­en­tier­ten Wei­ter­bil­dung in der IT-Bran­che. Zeit­schrift für Berufs- und Wirt­schafts­päd­ago­gik(Bei­heft 18), 187–198.

Rohs, M. (2008). Conec­ted Lear­ning: Zur Ver­bin­dung for­mel­len und infor­mel­len Ler­nens in der IT-Wei­ter­bil­dung. Saar­brü­cken: VDM Ver­lag Dr. Mül­ler.

Rohs, M. (2010). Zur Neu­di­men­sio­nie­rung des Lern­or­tes. REPORT – Zeit­schrift für Wei­ter­bil­dungs­for­schung, 33(2), 34–45.

Rohs, M. (2012). Inter­na­tio­na­le Hand­lungs­kom­pe­tenz in der Aus­bil­dung am Bei­spiel der Deut­schen Tele­kom. In A. Boes, A. Bau­kro­witz, T. Kämpf & K. Marrs (Hrsg.), Qua­li­fi­zie­rung für eine glo­bal ver­netz­te Öko­no­mie: Vor­rei­ter IT-Bran­che: Ana­ly­sen, Erfolgs­fak­to­ren, Best Prac­ti­ces (S. 163–175). Wies­ba­den: Sprin­ger Gab­ler.

Rohs, M. (2013). Social Media und infor­mel­les Ler­nen. DIE Zeit­schrift für Erwach­se­nen­bil­dung(2), 39–42.

Rohs, M. (2013). Infor­mel­les Mobi­les Ler­nen. In C. de Witt & A. Sie­ber (Hrsg.), Mobi­le Lear­ning. Poten­zia­le, Ein­satz­sze­na­ri­en und Per­spek­ti­ven des Ler­nens mit mobi­len End­ge­rä­ten (S. 75–97).

Rohs, M. (2014). Theo­re­ti­sche Über­le­gun­gen zum Zusam­men­wir­ken for­mel­len und infor­mel­len Ler­nens. Schwei­ze­ri­sche Zeit­schrift für Bil­dungs­wis­sen­schaf­ten, 36(3), 391–440.

Rohs, M. (Hrsg.). (2016). Hand­buch Infor­mel­les Ler­nen. Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Rohs, M. (2016). Diver­si­tät und Ler­nen mit digi­ta­len Medi­en in der Erwach­se­nen­bil­dung. In K. Doll­hau­sen & S. Muders (Hrsg.), Diver­si­tät und Lebens­lan­ges Ler­nen. Auf­ga­ben für die orga­ni­sier­te Wei­ter­bil­dung (S. 191–206). Bie­le­feld: W. Ber­tels­mann.

Rohs, M. (2017). Erwach­se­nen­bil­dung in der digi­ta­li­sier­ten Gesell­schaft. In H. Sie­bert (Hrsg.), Ler­nen und Bil­dung Erwach­se­ner (3. Aufl., S. 203–242). Bie­le­feld: W. Ber­tels­mann.

Rohs, M. (2019). Medi­en­päd­ago­gi­sche Pro­fes­sio­na­li­sie­rung von Wei­ter­bil­dungs­per­so­nal. In E. Hab­erz­eth & I. Sgier (Hrsg.), Digi­ta­li­sie­rung und Ler­nen. Gestal­tungs­per­spek­ti­ven für das pro­fes­sio­nel­le Han­deln in der Erwach­se­nen­bil­dung und Wei­ter­bil­dung (S. 119–136). Bern: HEP.

Rohs, M. (2019). Erwach­se­nen­bil­dung und Digi­ta­le Trans­for­ma­ti­on. In M. Rohs, I. Schüß­ler, H.-J. Mül­ler & M. Schief­ner-Rohs (Hrsg.), Päd­ago­gi­sche Per­spek­ti­ven auf Trans­for­ma­ti­ons­pro­zes­se. Refle­xio­nen auf Rolf Arnolds For­schen und Wir­ken (S. 175–190). Bie­le­feld: wbv.

Rohs, M. (2020). Infor­mel­les Ler­nen und beruf­li­che Bil­dung. In R. Arnold, A. Lips­mei­er & M. Rohs (Hrsg.), Hand­buch Berufs­bil­dung (S. 441–454). Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Rohs, M., & Bol­ten, R. (2017). Medi­en­päd­ago­gi­sche Pro­fes­sio­na­li­sie­rung von Erwachsenenbildner*innen. Eine bio­gra­phi­sche Annä­he­rung.  Online unter https://​kluedo​.ub​.uni​-kl​.de/​f​r​o​n​t​d​o​o​r​/​d​e​l​i​v​e​r​/​i​n​d​e​x​/​d​o​c​I​d​/​4​5​4​7​/​f​i​l​e​/​_​B​e​i​t​r​a​e​g​e​_​z​u​r​_​E​B​_​4​_​M​e​d​i​e​n​k​o​m​p​e​t​e​n​z​.​pdf

Rohs, M., & Bol­ten, R. (2020). Ein­stel­lun­gen von Erwachsenenbildner*innen zur digi­ta­len Trans­for­ma­ti­on der Wei­ter­bil­dung. In O. Dör­ner, C. Iller, I. Schüß­ler, H. von Fel­den & S. Lerch (Hrsg.), Erwach­se­nen­bil­dung und Ler­nen in Zei­ten von Glo­ba­li­sie­rung, Trans­for­ma­ti­on und Ent­gren­zung (S. 77–88). Opladen/Berlin/Toronto: Bar­ba­ra Bud­rich.

Rohs, M., Bol­ten, R., & Kohl, J. (2020). Bet­ween adop­ti­on and rejec­tion: Atti­tu­des of adult edu­ca­tors toward digi­ta­liza­ti­on in Ger­ma­ny. Inter­na­tio­nal Jour­nal of Trai­ning and Deve­lo­p­ment, 24(1), 57–73. doi: 10.1111/ijtd.12170

Rohs, M., & Ganz, M. (2015). Open Edu­ca­tio­nal Resour­ces zur sozia­len Öff­nung der Hoch­schu­le. In N. Nis­tor & S. Schir­litz (Hrsg.), Digi­ta­le Medi­en und Inter­dis­zi­pli­na­ri­tät: Her­aus­for­de­run­gen, Erfah­run­gen, Per­spek­ti­ven (Vol. 68, S. 91–101). Müns­ter: Wax­mann.

Rohs, M., & Ganz, M. (2015). MOOCs and the Cla­im of Edu­ca­ti­on for All: A Dis­il­lu­si­on by Empi­ri­cal Data. Inter­na­tio­nal Review of Rese­arch in Open and Dis­tri­bu­ted Lear­ning, 16(6).

Rohs, M., & Ganz, M. (2016). Digi­tal Media and Adult Edu­ca­ti­on and Lear­ning. Inter­na­tio­nal Per­spec­ti­ves in Adult Edu­ca­ti­on,(73), 8–17.

Rohs, M., & Hell­rie­gel, J. (2015). E‑Learning an Chan­ce für die beruf­li­che Bil­dung. In H. Are­nd & G. Troe­ger-Weiß (Hrsg.), Star­ke Wirt­schaft – Star­ke Regio­nen. Gute Aus­sich­ten für das Land (S. 108–110). Mainz: Zukunfts­in­itia­ti­ve Rhein­land-Pfalz.

Rohs, M., Hell­rie­gel, J., & Pre­scher, T. (2017). Lear­ning with digi­tal media in a Ger­man voca­tio­nal edu­ca­ti­on and trai­ning sys­tem. Bul­le­tin in Insti­tu­te of Tech­no­lo­gy and Voca­tio­nal Edu­ca­ti­on (Nago­ya Uni­ver­si­ty), 16, 71–79.

Rohs, M., & Käpplin­ger, B. (Hrsg.). (2004). Lern­be­ra­tung in der beruf­lich-betrieb­li­chen Wei­ter­bil­dung. Kon­zep­te und Pra­xis­bei­spie­le für die Umset­zung. Müns­ter: Wax­mann.

Rohs, M., & Pim­mer, C. (2017). Infor­mel­les Ler­nen mit mobi­len Gerä­ten. Per­spek­ti­ven und Gren­zen. In F. This­sen (Hrsg.), Ler­nen in vir­tu­el­len Räu­men (S. 143–154). Berlin/Boston: de Gruy­ter Saur.

Rohs, M., & Rabl, T. (2019). Per­so­nal­ent­wick­lung in Zei­ten der digi­ta­len Trans­for­ma­ti­on. In R. Arnold, M. Rohs & M. Schief­ner-Rohs (Hrsg.), Von der Lern­ort­ko­ope­ra­ti­on zur ent­grenz­ten Berufs­bil­dung (S. 117–133). Hohen­geh­ren: Schnei­der Ver­lag Hohen­geh­ren.

Rohs, M., Rott, K., Schmidt-Her­tha, B., & Bol­ten, R. (2017). Medi­en­päd­ago­gi­sche Kom­pe­ten­zen von Erwach­se­nen­bild­ne­rIn­nen. Maga­zin Erwach​se​nen​bil​dung​.at, 30.

Rohs, M., Schmidt-Her­tha, B., Rott, K. J., & Bol­ten, R. (2019). Mea­su­re­ment of media pedago­gi­cal com­pe­ten­ces of adult edu­ca­tors. Euro­pean Jour­nal for Rese­arch on the Edu­ca­ti­on and Lear­ning of Adults, 10(3), 307–324. doi: 10.3384/rela.2000–7426.ojs393

Rohs, M., Schüß­ler, I., Mül­ler, H.-J., & Schief­ner-Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Päd­ago­gi­sche Per­spek­ti­ven auf Trans­for­ma­ti­ons­pro­zes­se. Refle­xio­nen auf Rolf Arnolds For­schen und Wir­ken. Bie­le­feld: wbv.

Rohs, M., & Seufert, S. (2020). Beruf­li­che Medi­en­kom­pe­tenz. In R. Arnold, A. Lips­mei­er & M. Rohs (Hrsg.), Hand­buch Berufs­bil­dung (S. 339–363). Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Rohs, M., & Stein­mül­ler, B. (2020). Wis­sen­schaft­li­che Wei­ter­bil­dung und Regi­on. In W. Jüt­te & M. Rohs (Hrsg.), Hand­buch Wis­sen­schaft­li­che Wei­ter­bil­dung (S. 455–478). Wies­ba­den: Sprin­ger.

Rohs, M., Vogel, C., & Van de Water, D. (2017). Evi­denz­ba­sier­te Ange­bots­ent­wick­lung als Grund­la­ge nach­fra­ge­ori­en­tier­ter Stu­di­en­an­ge­bo­te in der wis­sen­schaft­li­chen Wei­ter­bil­dung. In N. Sturm & K. Spen­ner (Hrsg.), Nach­hal­tig­keit in der wis­sen­schaft­li­chen Wei­ter­bil­dung. Bei­trä­ge zur Ver­an­ke­rung in die Hoch­schul­struk­tu­ren (S. 61–79). Wies­ba­den: Sprin­ger VS.

Rohs, M., & Weber, C. (2020). Digi­ta­le Medi­en in der wis­sen­schaft­li­chen Wei­ter­bil­dung. In W. Jüt­te & M. Rohs (Hrsg.), Hand­buch Wis­sen­schaft­li­che Wei­ter­bil­dung (S. 455–478). Wies­ba­den: Sprin­ger Refe­rence.

Sche­we, R., & Rohs, M. (Hrsg.). (2013). Erfah­ren ins Netz 2.0: Ler­nen älte­rer Beschäf­tig­ter mit Web 2.0 in der öffent­li­chen Ver­wal­tung. Müns­ter: Wax­mann.

Pho­ne: 0631 20583–0
Fax: 0631 20583–83
E‑Mail: info(at)ita-kl(dot)de

Insti­tut für Tech­no­lo­gie und Arbeit e.V.
Tripp­stad­ter Str. 113
67663 Kai­sers­lau­tern, Ger­ma­ny

Platzhalter für eine Frau

M.A. Hei­ke Are­nd

Mana­ging Direc­tor of Zukunfts­in­itia­ti­ve Rhein­land-Pfalz (ZIRP) e.V.

Prof. Dr. Mat­thi­as Baum

Chair for Entre­pre­neur­ship and Digi­tal Busi­ness Models at Bay­reuth Uni­ver­si­ty

Befo­re his cur­rent posi­ti­on, Prof. Dr. Mat­thi­as Baum held the Chair of Entre­pre­neur­ship at the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern. Pri­or to this, he was a post­doc at the Uni­ver­si­ty of Gie­ßen and mana­ging direc­tor of the "Entre­pre­neur­ship Clus­ter Mit­tel­hes­sen" (ECM). Mat­thi­as Baum stu­di­ed busi­ness admi­nis­tra­ti­on in Paris (France) and Gies­sen (Ger­ma­ny), whe­re he recei­ved his doc­to­ra­te in 2011.

The focus of his rese­arch is main­ly on the inter­faces bet­ween entre­pre­neur­ship, inter­na­tio­na­liza­ti­on and human resour­ce manage­ment. Curr­ent­ly, Mat­thi­as Baum is par­ti­cu­lar­ly inte­res­ted in the effects of digi­ta­liza­ti­on on cor­po­ra­te entre­pre­neur­ship and inno­va­ti­ve beha­vi­or of employees, the sur­vi­val and lear­ning of entre­pre­neu­ri­al firms in an inter­na­tio­nal envi­ron­ment, growth and busi­ness stra­te­gies of inter­na­tio­nal young com­pa­nies, recrui­ting stra­te­gies, (inter­na­tio­nal) employ­er bran­ding as well as recruit­ment in entre­pre­neu­ri­al firms.

His aca­de­mic work has been published in lea­ding inter­na­tio­nal jour­nals such as Entre­pre­neur­ship Theo­ry & Prac­ti­ce, Jour­nal of Inter­na­tio­nal Busi­ness Stu­dies, Jour­nal of Busi­ness Ven­tu­ring, Jour­nal of World Busi­ness, Jour­nal of Busi­ness Rese­arch, Human Resour­ce Manage­ment, Inter­na­tio­nal Busi­ness Review, Jour­nal of Small Busi­ness Manage­ment & Inter­na­tio­nal Small Busi­ness Jour­nal.

Mat­thi­as Baum is a mem­ber of the edi­to­ri­al board of the Jour­nal of Busi­ness Ven­tu­ring and the Jour­nal of World Busi­ness and co-edi­tor of the sci­en­ti­fic jour­nal Manage­ment Revue- Socio-Eco­no­mic Stu­dies. He is also a mem­ber of the board of the asso­cia­ti­on För­der­kreis Grün­dungs-For­schung e.V. (FGF), mem­ber of the board of Start-up West­pfalz and chair­man of the Die­mer­stei­ner Kreis. In addi­ti­on to sup­port­ing num­e­rous start-ups, he has alre­a­dy work­ed as a con­sul­tant for various inter­na­tio­nal com­pa­nies.

Sui, S., Baum, M. & Mal­ho­tra, S., How home-peers affect the export mar­ket exit of small firms: Evi­dence from Cana­di­an export­ers, Entre­pre­neur­ship Theo­ry and Prac­ti­ce (forth­co­ming).

Schmitz, E. A., Baum, M., Hütt, P., & Kabst, R., The con­tex­tu­al role of regu­la­to­ry stake­hol­der pres­su­re in proac­ti­ve envi­ron­men­tal stra­te­gies: An empi­ri­cal test of com­pe­ting theo­re­ti­cal per­spec­ti­ves, Orga­niza­ti­on & Envi­ron­ment (forth­co­ming).

Hub­ner, S. & Baum, M. (2018). Entre­pre­neurs’ human resour­ces deve­lo­p­ment, Human Resour­ce Deve­lo­p­ment Quar­ter­ly Vol. 29(4): 357–381.

Mor­gan, H., Sui, S. & Baum, M. (2018). Are SMEs with immi­grant owners excep­tio­nal export­ers? Jour­nal of Busi­ness Ven­tu­ring Vol. 33(3): 241–260.

Baum, M. & Über­schaer, A. (2018). When do employ­er awards pay off and when do they not? The impact of award fami­lia­ri­ty on appli­ca­ti­on inten­ti­on and the mode­ra­ting role of cor­po­ra­te brand awa­re­ness, Inter­na­tio­nal Jour­nal of Human Resour­ce Manage­ment, Vol. 29(21): 3093–3117.

Hub­ner, S. & Baum, M. (2018). Effec­tua­ti­on, entre­pre­neurs’ lea­der­ship beha­vi­or, and employee out­co­mes: A con­cep­tu­al model, Inter­na­tio­nal Jour­nal of Entre­pre­neu­ri­al Ven­tu­ring, Vol. 10(4): 383–411.

Baum, M., Ster­zing, A. & Ala­ca, N. (2016), Reac­tions towards diver­si­ty recruit­ment and the mode­ra­ting influence of recrui­ting firms‘ coun­try-of-ori­gin, Jour­nal of Busi­ness Rese­arch, Vol. 69(10): 4140–4149.

Top­cic, M., Baum, M. & Kabst, R. (2016). Are high-per­for­mance work prac­ti­ces rela­ted to indi­vi­du­al­ly per­cei­ved stress? A job-demands – resour­ces per­spec­ti­ve, Inter­na­tio­nal Jour­nal of Human Resour­ce Manage­ment, Vol. 27(1): 45–66.

Baum, M., Schae­fer, M. & Kabst, R., (2016). Mode­ling the impact of adver­ti­se­ment-image con­grui­ty on appli­cant attrac­tion, Human Resour­ce Manage­ment, Vol. 55(1): 7–24.

Sui, S. & Baum, M. (2014). Inter­na­tio­na­liza­ti­on stra­tegy, firm resour­ces and the sur­vi­val of SMEs in the export mar­ket, Jour­nal of Inter­na­tio­nal Busi­ness Stu­dies, Vol. 45(7): 821–841.

Chair for Entre­pre­neur­ship and Digi­tal Busi­ness Models
Uni­ver­si­tät Bay­reuth
Haus 1, Zapf-Gebäu­de
Nürn­ber­ger Str. 38
95448 Bay­reuth, Ger­ma­ny

Dr. habil. Jür­gen Klip­pert

Trade Uni­on Secre­ta­ry in the Future of Work Depart­ment at the Exe­cu­ti­ve Board of IG Metall

Acti­ve as a con­sul­tant for the design of future work sys­tems, his focus is on the deve­lo­p­ment of work qua­li­ty in the con­text of the digi­tal trans­for­ma­ti­on. His work focu­ses on the human-cent­red and par­ti­ci­pa­to­ry design of socio-tech­ni­cal sys­tems.

After voca­tio­nal trai­ning and seve­ral years of work in the field of infor­ma­ti­on and com­mu­ni­ca­ti­on tech­no­lo­gy, stu­di­ed social sci­en­ces with a focus on work and tech­no­lo­gy at the Uni­ver­si­ty of Kas­sel. Sub­se­quent­ly, rese­arch assistant at the Insti­tu­te for Labour Stu­dies at the Uni­ver­si­ty of Kas­sel. In 2006, doc­to­ra­te (Dr. rer.-pol.) with a the­sis on men­tal stress and strain in coope­ra­ti­on in digi­tal­ly net­work­ed work sys­tems. In 2018, habi­li­ta­ti­on in labour sci­ence at the Uni­ver­si­ty of Kas­sel with a the­sis on the syn­the­sis of social sci­ence and engi­nee­ring approa­ches to labour sci­ence entit­led "Aug­men­ted Ergo­no­mics".

Mem­ber of the Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft e.V. (GfA) and the Fach­ver­band Psy­cho­lo­gie für Arbeits­si­cher­heit und Gesund­heit e.V. (PASiG).

Klip­pert, Jür­gen (2021): Men­sch­ori­en­tier­te Gestal­tung kom­ple­xer Sys­tem of Sys­tems. Demo­kra­ti­sche Betei­li­gung von Beschäf­tig­ten als Erfolgs­fak­tor. Bei­trag zum Früh­jahrs­kon­gress der Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft, Bochum, B.9.2.

Klip­pert, Jür­gen (2020): Betei­li­gungs­ori­en­tier­te Arbeits­ge­stal­tung als Schlüs­sel zur sozi­al-öko­lo­gi­schen Trans­for­ma­ti­on. Bei­trag zum Früh­jahrs­kon­gress der Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft, Ber­lin, A.11.5.

Klip­pert, Jür­gen (2018): Aug­men­ted Ergo­no­mics. Theo­rie und Pra­xis der sys­te­mi­schen Arbeits­ana­ly­se. Baden-Baden: Nomos Ver­lag.

Klip­pert, Jür­gen; Nie­haus, Moritz; Gerst, Det­lef (2018): Mit digi­ta­ler Tech­no­lo­gie zu Guter Arbeit? Erfah­run­gen mit dem Ein­satz digi­ta­ler Werk­er-Assis­tenz­sys­te­me. In: WSI 71 (3), S. 235–240. DOI: 10.5771/0342–300X-2018–3‑235.

Web­sei­te: www​.igme​tall​.de

E‑Mail: juergen.​klippert@​igmetall.​de

Advi­sors to the Sci­en­ti­fic Stee­ring Com­mit­tee

Prof. Dr. Klaus J. Zink

Insti­tu­te foun­der and sci­en­ti­fic direc­tor (1995 — 2020)

Prof. Dr. Klaus J. Zink stu­di­ed Tech­ni­cal Busi­ness Admi­nis­tra­ti­on at the Uni­ver­si­ty of Karls­ru­he (TH) and was then a sci­en­ti­fic assistant at the Insti­tu­te of Manu­fac­tu­ring and Indus­tri­al Engi­nee­ring at the Uni­ver­si­ty of Karls­ru­he. In 1975, he recei­ved his doc­to­ra­te (Dr. rer. pol.); for his dis­ser­ta­ti­on he was award­ed the "Fritz Gie­se Pri­ze" of the Ger­man Human Fac­tors and Ergo­no­mics Asso­cia­ti­on. In 1978 he com­ple­ted his habi­li­ta­ti­on at the Facul­ty of Eco­no­mics at the Uni­ver­si­ty of Karls­ru­he (TH). After a sub­sti­tu­te pro­fes­sor­ship for busi­ness administration/work sci­ence at the Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern (1979) and a pro­fes­sor­ship at the Ber­gi­sche Uni­ver­si­tät Wup­per­tal (1979/80), Prof. Zink was full pro­fes­sor at the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern (Chair of Indus­tri­al Manage­ment and Human Fac­tors / Ergo­no­mics) from 1980 to 2012, then seni­or rese­arch pro­fes­sor. Until March 2020 he was sci­en­ti­fic direc­tor of the Insti­tu­te for Tech­no­lo­gy and Work e.V. at the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern.

In 1995, Prof. Zink initia­ted the spin-off of the Insti­tu­te for Tech­no­lo­gy and Work e.V. — ITA for short — as an inde­pen­dent non-uni­ver­si­ty rese­arch insti­tu­ti­on. As Chair­man of the Board of Direc­tors, he cam­pai­gned imme­dia­te­ly after the foun­da­ti­on for its reco­gni­ti­on as a spe­cial sci­en­ti­fic insti­tu­ti­on and affi­lia­ted insti­tu­te of the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern by the sta­te of Rhi­ne­land-Pala­ti­na­te and the Sena­te of the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern. The desi­red reco­gni­ti­on fol­lo­wed in 1996. In the years that fol­lo­wed, Prof. Zink expan­ded the ITA into a renow­ned rese­arch insti­tu­te for labour and orga­ni­sa­tio­nal sci­ence with over 25 employees. He saw it as an essen­ti­al suc­cess fac­tor to always ori­ent the rese­arch and con­sul­ting port­fo­lio of the insti­tu­te towards the future of work and the needs of com­pa­nies and orga­ni­sa­ti­ons from the pri­va­te and social eco­no­my as well as the public sec­tor.

2018 been­de­te Prof. Zink schließ­lich sei­ne Vor­stands­tä­tig­keit im ITA e.V. und wur­de als Aner­ken­nung für sei­nen unei­gen­nüt­zi­gen Ein­satz sowie für sein her­aus­ra­gen­des Enga­ge­ment für den Ver­ein zum Ehren­vor­sit­zen­den ernannt. Bis März 2020 blieb er wis­sen­schaft­li­cher Lei­ter des ITA und über­gab dann die wis­sen­schaft­li­che Lei­tung des Insti­tuts an Prof. Dr. Mat­thi­as Rohs. Klaus J. Zink blieb auch danach dem Insti­tut als Ehren­vor­sit­zen­der ver­bun­den und unter­stütz­te wei­ter­hin bera­tend den wis­sen­schaft­li­chen Len­kungs­kreis. Am 26. Sep­tem­ber 2024 ver­starb Prof. Zink.

Ehe­mann, T.; Taf­vi­zi Zavareh, M.; Göbel, J. C.; Dupont, S.; Zink, K.J.; Sied­ler, C.; Aurich, J.:Mit dem InAs­Pro-Trans­for­ma­ti­ons­kon­zept die Digi­ta­li­sie­rung pla­nen. In: Bau­er, W.; Müt­ze-Nie­wöh­ner, S; Sto­was­ser, S; Zan­ker, C.; Mül­ler, N. (Hg.): Arbeit in der digi­ta­li­sier­ten Welt – Pra­xis­bei­spie­le und Gestal­tungs­lö­sun­gen aus dem BMBF-För­der­schwer­punkt. Sprin­ger-Vie­w­eg, S. 205–222; Open-Access-Publi­ka­ti­on https://doi.org./10.1007/978–3‑662–62215‑5

Dupont, S.; Sied­ler, C.; Zavareh, T.; Göbel, M.; Jens, C.; Zink, K. J. (2020): Modu­la­res Trans­for­ma­ti­ons­kon­zept zur Digi­ta­li­sie­rung pro­du­zie­ren­der Unter­neh­men. (Bei­trag B.18.1). In: Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft (GfA) (Hg.): Digi­ta­ler Wan­del, digi­ta­le Arbeit, digi­ta­ler Mensch? 66. Früh­jahrs­kon­gress der Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft. Ber­lin (vir­tu­ell), 16.–18.03.2020.

Sinn­well, C.; Sied­ler, C.; Pier, M.; Jen­ne, F.; Braun, S.; Schuck, M. et al. (2020): Aus­gangs­si­tua­ti­on und Zie­le des Pro­jek­tes InAs­Pro. In: J. C. Aurich, M. Pier, C. Sied­ler und C. Sinn­well (Hg.): Bedarfs­ge­rech­te Digi­ta­li­sie­rung von Pro­duk­ti­ons­un­ter­neh­men. Ein modu­la­res Trans­for­ma­ti­ons­kon­zept als pra­xis­ori­en­tier­ter Ansatz. 1. Ers­te Auf­la­ge. Kai­sers­lau­tern: Syn­no­vat­ing, S. 5–14.

Bau­dach, T.; Hell­ge, V.; Schrö­der, D.; Zink, K. J. (2019): Orga­ni­sa­tio­nen und Füh­rung 4.0. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 143–186.

Bau­dach, T.; Zink, K. J. (2019): Poten­zi­el­le Aus­wir­kun­gen auf Arbeits­markt und Gesell­schaft. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 233–274.

Bos­se, C. K.; Zink, K. J. (Hg.) (2019): Arbeit 4.0 im Mit­tel­stand. Chan­cen und Her­aus­for­de­run­gen des digi­ta­len Wan­dels für KMU. Ber­lin: Sprin­ger Gab­ler.

Dupont, S.; Braun, S.; Sied­ler, C.; Aurich, J. C.; Zink, K. J. (2019): Ein­füh­rung eines intel­li­gen­ten Logis­tik­kon­zepts zur Unter­stüt­zung der Mit­ar­bei­ter in Fer­ti­gung und Mon­ta­ge. In: C. K. Bos­se und K. J. Zink (Hg.): Arbeit 4.0 im Mit­tel­stand. Chan­cen und Her­aus­for­de­run­gen des digi­ta­len Wan­dels für KMU. Ber­lin: Sprin­ger Gab­ler, S. 303–320.

Hell­ge, V.; Osr­a­nek, R.; Schrö­der, D.; Zink, K. J. (2019): Gestal­tungs­an­sät­ze für den digi­ta­len Trans­for­ma­ti­ons­pro­zess. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 187–232.

Osr­a­nek, R.; Hell­ge, V.; Zink, K. J. (2019): Per­so­nal­ent­wick­lung und Indus­trie 4.0. In: R. Arnold, M. Rohs und M. Schief­ner-Rohs (Hg.): Von der Lern­ort­ko­ope­ra­ti­on zur ent­grenz­ten Berufs­bil­dung. Fest­schrift Prof. Joa­chim Münch zum 100. Geburts­tag, Bd. 86. Balt­manns­wei­ler: Schnei­der Ver­lag Hohen­geh­ren (Grund­la­gen der Berufs- und Erwach­se­nen­bil­dung, 86), S. 145–162.

That­cher, A.; Zink, K. J.; Fischer, K. (Hg.) (2019): Human fac­tors for sus­taina­bi­li­ty. Theo­re­ti­cal per­spec­ti­ves and glo­bal appli­ca­ti­ons. Boca Raton: CRC Press.

Zink, K. J. (Hg.) (2019): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos.

Zink, K. J. (2019): Crowd Work. Out­sour­cing, and Sus­tainable Work Sys­tems. In: A. That­cher, K. J. Zink und K. Fischer (Hg.): Human fac­tors for sus­taina­bi­li­ty. Theo­re­ti­cal per­spec­ti­ves and glo­bal appli­ca­ti­ons. Boca Raton: CRC Press, S. 99–122.

Zink, K. J. (2019): CSR am Insti­tut für Tech­no­lo­gie und Arbeit e. V. der TU Kai­sers­lau­tern: Theo­re­ti­sche Grund­la­gen und prak­ti­sche Umset­zung. In: M., Schmitz; R., Schmid­pe­ter (Hg.): CSR in Rhein­land-Pfalz. Nach­hal­ti­ge Ent­wick­lung aus Sicht von Wirt­schaft, Wis­sen­schaft, Poli­tik und Zivil­ge­sell­schaft. 1. Auf­la­ge 2019. Ber­lin: Sprin­ger Ber­lin; Sprin­ger Gab­ler (Manage­ment-Rei­he Cor­po­ra­te Social Respon­si­bi­li­ty), S. 47–61.

Zink, K. J. (2019): Zusam­men­fas­sen­de Bewer­tung. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 275–277.

Zink, K. J.; Bos­se, C. K. (2019): Arbeit 4.0 im Mit­tel­stand. In: C. K. Bos­se und K. J. Zink (Hg.): Arbeit 4.0 im Mit­tel­stand. Chan­cen und Her­aus­for­de­run­gen des digi­ta­len Wan­dels für KMU. Ber­lin: Sprin­ger Gab­ler, S. 1–11.

Zink, K. J.; Bos­se, C. K. (2019): Mega­trends im Kon­text von Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im 21. Jahr­hun­dert. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 35–52.

Zink, K. J.; Hell­ge, V.; Schrö­der, D.; Bos­se, C. K. (2019): Digi­ta­li­sie­rung in Funktionen/Prozessen. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 95–141.

Zink, K. J.; Schrö­der, D.; Hell­ge, V.; Bos­se, C. K. (2019): Zukunft der Arbeit = Arbeit 4.0? In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Orga­ni­sa­ti­on im digi­ta­len Wan­del. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos, S. 53–93.

Zink, K. J.; That­cher, A.; Fischer, K. (2019): Con­clu­ding Remarks, the Out­look, and Future Rese­arch. In: A. That­cher, K. J. Zink und K. Fischer (Hg.): Human fac­tors for sus­taina­bi­li­ty. Theo­re­ti­cal per­spec­ti­ves and glo­bal appli­ca­ti­ons. Boca Raton: CRC Press, S. 431–438.

Fischer, K.; Jentsch, M.; Zink, K. J. (2018): Nach­hal­tig­keit in glo­ba­len Lie­fer­ket­ten. Aus­ge­wähl­te For­schungs­ar­bei­ten zu Ein­fluss­me­cha­nis­men und aktu­el­len Fra­ge­stel­lun­gen. In: Micha­el von Hauff und Thu­an Nguy­en (Hg.): Fort­schrit­te in der Nach­hal­tig­keits­for­schung. 1. Auf­la­ge. Baden-Baden: Nomos (Nach­hal­ti­ge Ent­wick­lung, Band 7), S. 55–86.

Hell­ge, V.; Schrö­der, D.; Zink, K. J. (2018): Der Rea­di­ness Check „Digi­ta­li­sie­rung“ als Instru­ment im digi­ta­len Trans­for­ma­ti­ons­pro­zess. In: V. Ling­nau (Hg.): Manage­ment der digi­ta­len Trans­for­ma­ti­on. Inter­dis­zi­pli­nä­re theo­re­ti­sche Per­spek­ti­ven und prak­ti­sche Ansät­ze. 1. Aufl. Mün­chen: Franz Vah­len, S. 171–185.

Zink, K. J. (2018): Die Zukunft der Arbeit in einer digi­ta­li­sier­ten Welt human gestal­ten. In: Zeit­schrift für Arbeits­wis­sen­schaft 72, S. 160–167.

Jentsch, M.; Zink, K. J. (2017): Stra­te­gi­sche Bedeu­tung eines nach­hal­ti­gen Lie­fer­ket­ten­ma­nage­ments. In: Tho­mas Wun­der (Hg.): CSR und Stra­te­gi­sches Manage­ment. Wie man mit Nach­hal­tig­keit lang­fris­tig im Wett­be­werb gewinnt. Ber­lin: Sprin­ger Gab­ler (Manage­ment-Rei­he Cor­po­ra­te Social Respon­si­bi­li­ty), S. 199–215.

Schrö­der, D.; Hell­ge, V.; Zink, K. J. (2017): HRM-Rea­di­ness Check Digi­ta­li­sie­rung. In: Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft (GfA) (Hg.): Sozio­tech­ni­sche Gestal­tung des digi­ta­len Wan­dels – krea­tiv, inno­va­tiv, sinn­haft. Früh­jahrs­kon­gress 2017. Bei­trag C.3.6. Brugg/Schweiz.

Zink, K. J. (2017): Nach­hal­ti­ge Arbeits­sys­te­me in (inter­na­tio­na­len) Wert­schöp­fungs­ket­ten und die Rol­le der Arbeits­wis­sen­schaft. In: Zeit­schrift für Arbeits­wis­sen­schaft 71 (2), 92–100. DOI: 10.1007/s41449-017‑0054‑y.

Bau­dach, T.; Zink, K.J.: Arbeits­wis­sen­schaft. Zukünf­ti­ge Büro- und Wis­sens­ar­beit. In: Eise­le, J.; Men­sin­ger, M.; Stroet­mann, R. (Hrsg.): Hand­buch und Pla­nungs­hil­fe Büro­bau­ten in Stahl. DOM publishers, Ber­lin, 2016, S.16–45.

Zink, K. J.; Bau­dach, T.: Arbeits­wis­sen­schaft­li­che Aspek­te. In: FOSTA: Nach­hal­ti­ge Büro- und Ver­wal­tungs­ge­bäu­de in Stahl- und Stahl­ver­bund­bau­wei­se. For­schung für die Pra­xis P 881, Düs­sel­dorf 2016, S. 7–126.

Kubek, V.; Fischer, K.; Zink, K. J. (2015): Sus­tainable Work Sys­tems – A Chall­enge for Macroer­go­no­mics? In: IIE Tran­sac­tions on Occu­pa­tio­nal Ergo­no­mics and Human Fac­tors, Vol. 3, 1, 2015, pp 72 – 80.

Woh­l­and, J.; Zink, K.J.: Con­flict Manage­ment. In: Dah­l­gaard-Park, Su Mi (Hrsg.): Ency­clo­pe­dia of Qua­li­ty and the Ser­vice Eco­no­my, SAGE Publi­ca­ti­ons, 2015, S. 71–73.

Weß­ner, A.; Zink, K. J.: Cor­po­ra­te Gover­nan­ce. In: Dah­l­gaard-Park, Su Mi: Ency­clo­pe­dia of Qua­li­ty and the Ser­vice Eco­no­my, SAGE Publi­ca­ti­ons, 2015, S. 89–92.

Thul, M. J. ; Long­muß, J. ; Zink, K. J.: Das PaG­I­Mo-Meta­mo­dell. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 202–205.

Thul, M. J. ; Zink, K. J. ; Du Bel­lier, V.: Betriebs­be­richt Diö­ze­san Cari­tas Ver­band Spey­er – stra­te­gi­sches Manage­ment und Orga­ni­sa­ti­ons­kul­tur in Orga­ni­sa­tio­nen bei denen der Mensch im Mit­tel­punkt steht. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 173–200.

Thul, M. J. ; Zink, K. J. ; Köt­ter, W.: Par­ti­zi­pa­ti­on und Com­mit­ment im Füh­rungs­kreis. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 99–107.

Zink, K. J.: Das Pro­jekt PaG­I­Mo – Betei­li­gung und Inte­gra­ti­on als Vor­aus­set­zung erfolg­rei­cher Ver­än­de­rung. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 1–9.

Zink, K. J. ; Köt­ter, W.: Kern­bot­schaf­ten. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 253–258.

Zink, K. J. ; Köt­ter, W. ; Long­muß, J. ; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 1 online resour­ce.

Steim­le, U. ; Lan­ge, K. ; Zink, K. J.: Das PaG­I­Mo-Inte­gra­ti­ons­mo­dell. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 205–211.

Steim­le, U. ; Zink, K. J.: Das Euro­päi­sche Modell für Excel­lence – und sein Bei­trag zu unter­neh­me­ri­scher Nach­hal­tig­keit. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 268–274.

Köt­ter, W. ; Zink, K. J.: Par­ti­zi­pa­ti­on. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 283–286.

Kubek, V. ; Weber, H. ; Zink, K. J.: Alter­na­ti­ve Wege der beruf­li­chen Inklu­si­on: Oder: Die Not­wen­dig­keit, sich von einem Den­ken in Ein­bahn­stra­ßen zu ver­ab­schie­den. In: TUP Theo­rie und Pra­xis der Sozia­len Arbeit. Band 66, 1 (2015), S. 32–44.

Köt­ter, W. ; Sie­gel, K. ; Zink, K. J.: Kom­pe­tenz­an­for­de­run­gen an Betriebs­rä­te. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 238–243.

Fischer, K. ; Zink, K. J.: Das Kon­zept Inte­grier­tes Manage­ment. In: Zink, K. J; Köt­ter, W; Long­muß, J; Thul, M. J. (Hrsg.): Ver­än­de­rungs­pro­zes­se erfolg­reich gestal­ten: 2., aktua­li­sier­te und erwei­ter­te Auf­la­ge, VDI-Buch. Sprin­ger Vieh­weg, Ber­lin, Hei­del­berg, 2015, S. 274–278.

Zink, K. J.: Arbeits­wis­sen­schaft und glo­ba­les Umfeld. In: Zeit­schrift für Arbeits­wis­sen­schaft, 68. Jg. (2014), Nr. 4, S. 203–207

Woh­l­and, J.; Zink, K. J. (2014): Social-Life-Cycle Assess­ment: ein arbeits­wis­sen­schaft­li­ches Instru­ment für (glo­ba­le) Wert­schöp­fungs­ket­ten? In: GFA (Hg.): Gestal­tung der Arbeits­welt der Zukunft. 60. Kon­gress der Gesell­schaft für Arbeits­wis­sen­schaft. TU und Hoch­schu­le Mün­chen, 12.–14. März 2014. Dort­mund: GfA-Press, S. 415–420.

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Prof. Dr. Micha­el von Hauff

Micha­el von Hauff stu­di­ed eco­no­mics at the uni­ver­si­ties of Augusta/Georgia (USA), Stutt­gart and Kon­stanz from 1968 to 1973. From 1974 to 1991 he work­ed as a rese­arch assistant at the Insti­tu­te of Busi­ness Admi­nis­tra­ti­on at the Uni­ver­si­ty of Stutt­gart. In 1977, von Hauff recei­ved his doc­to­ra­te in eco­no­mic theo­ry from the Chair of Eco­no­mic Theo­ry at the Uni­ver­si­ty of Stutt­gart, fol­lo­wed by his habi­li­ta­ti­on in 1987. From 1991 to March 2016, von Hauff held the Chair of Eco­no­mics, in par­ti­cu­lar Eco­no­mic Poli­cy and Inter­na­tio­nal Eco­no­mic Rela­ti­ons at the Tech­ni­cal Uni­ver­si­ty of Kai­sers­lau­tern, with visi­ting pro­fes­sor­ships at the Uni­ver­si­ty of Delhi/India (1995), the Sin­ga­po­re Uni­ver­si­ty of Tech­no­lo­gy (2004) and the Yangon Insti­tu­te of Eco­no­mics Myan­mar (sin­ce 2006). His rese­arch focu­ses on inter­na­tio­nal eco­no­mic rela­ti­ons, envi­ron­men­tal eco­no­mics, deve­lo­p­ment eco­no­mics and sus­tainable deve­lo­p­ment. From 2016 to 2021, Micha­el von Hauff was in a seni­or rese­arch pro­fes­sor­ship.

Prof. von Hauff was a mem­ber of the Sci­en­ti­fic Stee­ring Com­mit­tee from its incep­ti­on in 2018 until 2021 and was respon­si­ble for the topic area "Sus­taina­bi­li­ty". He con­ti­nues to be available to the Insti­tu­te as an advi­sor to the Sci­en­ti­fic Stee­ring Com­mit­tee and actively sup­ports it in the area of "Sus­taina­bi­li­ty".