The scientific steering committee of ITA is made up of outstanding personalities from itsthematic fields and plays an advisory role in the strategic orientation of the Institute's activities.

Current members

Prof. Dr. Matthias Rohs

Scientific Director of the ITA & Professor of Adult Education at the RPTU

Professor Dr. Matthias Rohs holds the chair for adult education at the RPTU. He studied educational science, sociology and psychology at the Free University of Berlin and received his doctorate in continuing education at the Helmut Schmidt University of Hamburg. Matthias Rohs worked at various universities and research institutes in Germany and Switzerland. In addition, he worked for several years in human resources development at Deutsche Telekom and was a consultant for in-company training. From 2017 to 2019, Prof. Rohs was Deputy Scientific Director of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at the RPTU and then provisionally took over the scientific management of the institution.

Matthias Rohs' research focuses on further education and digitization. For more than 20 years he has been working on questions of teaching and learning with digital media, the competence requirements for teachers and the effects of digitization on education providers. His main focus is on the area of in-company training and further education as well as general and scientific further education. Thus, non-formal and informal learning processes are the main focus of his research, with articles published in more than 100 books, including internationally renowned journals such as Computer & Education, International Review of Research in Open and Distance Learning, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults and International Journal for Training and Development.

Matthias Rohs is a member of the Advisory Board of the Future Initiative Rhineland-Palatinate (ZIRP), as well as an expert and consultant for ministries, universities, companies, foundations and associations.  In addition, he is head of the Adult Education and Human Resources Development courses at the Distance and Independent Studies Center of the RPTU.

Further information available at: https://www.sowi.uni-kl.de/paedagogik/team/rohs/

Publications (selection), complete list under https://www.sowi.uni-kl.de/paedagogik/team/rohs/ abrufbar

Arnold, R., Lermen, M., & Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Wissenschaftliche Weiterbildung als Zukunftsstrategie. Konzepte und Erfahrungen der TU Kaiserslautern. Hohengehren: Schneider.

Arnold, R., Lipsmeier, A., & Rohs, M. (Hrsg.). (2020). Handbuch Berufsbildung (3 Aufl.). Wiesbaden: Springer VS.

Arnold, R., Nuissl, E., & Rohs, M. (2017). Erwachsenenbildung. Eine Einführung in Grundlagen, Probleme und Perspektiven. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Arnold, R., Rohs, M., & Schiefner-Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Von der Lernortkooperation zur entgrenzten Berufsbildung. Baltmannsweiler: Schneider.

Becker, M., Karges, T., & Rohs, M. (2012). Selbstgesteuerte Kompetenzerfassung und -entwicklung in der IT-Ausbildung. Berufsbildung, 138, 8-10.

Brüggemann, A., Dehnbostel, P., & Rohs, M. (2008). eXtreme Working, eXtreme learning? Grenzgänge zwischen Arbeiten und Lernen in der IT-Branche. Münster: Waxmann.

Caumanns, J., Rohs, M., & Stübing, M. (2003). Fallbasiertes E-Learning durch dynamische Verknüpfung von Fallstudien und Fachinhalten Neue Diskussionsansätze zu einem vernachlässigten Konzept. In M. Kerres & B. Voß (Hrsg.), Digitaler Campus. Vom Medienprojekt zum nachhaltigen Medieneinsatz in der Hochschule (S. 202-214). Münster: Waxmann.

Ebner, M., Lienhardt, C., Rohs, M., & Meyer, I. (2010). Microblogs in Higher Education – A chance to facilitate informal and process-oriented learning? Computers & Education, 55(1), 92-100. doi: 10.1016/j.compedu.2009.12.006

Elsholz, U., & Rohs, M. (Hrsg.). (2014). E-Portfolios zum lebenslangen Lernen: Konzepte und Perspektiven. Bielefeld: W. Bertelsmann.

Grunwald, S., & Rohs, M. (2000). Arbeitsprozessorientierung in der IT- Weiterbildung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 29(6), 28-30.

Grunwald, S., & Rohs, M. (2003). Zertifizierung informell erworbener Kompetenzen im Rahmen des IT-Weiterbildungssystems. In G. A. Straka (Hrsg.), Zertifizierung non-formell und informell erworbener beruflicher Kompetenzen (S. 207-221). Münster: Waxmann.

Jütte, W., & Rohs, M. (Hrsg.). (2020). Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung. Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M. (2002). Arbeitsprozessintegriertes Lernen. Neue Ansätze für die berufliche Bildung. Münster: Waxmann.

Rohs, M. (2004). Der didaktisch-methodische Ansatz der Arbeitsprozessorientierten Weiterbildung in der IT-Branche. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik(Beiheft 18), 187-198.

Rohs, M. (2008). Conected Learning: Zur Verbindung formellen und informellen Lernens in der IT-Weiterbildung. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Rohs, M. (2010). Zur Neudimensionierung des Lernortes. REPORT – Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 33(2), 34-45.

Rohs, M. (2012). Internationale Handlungskompetenz in der Ausbildung am Beispiel der Deutschen Telekom. In A. Boes, A. Baukrowitz, T. Kämpf & K. Marrs (Hrsg.), Qualifizierung für eine global vernetzte Ökonomie: Vorreiter IT-Branche: Analysen, Erfolgsfaktoren, Best Practices (S. 163-175). Wiesbaden: Springer Gabler.

Rohs, M. (2013). Social Media und informelles Lernen. DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung(2), 39-42.

Rohs, M. (2013). Informelles Mobiles Lernen. In C. de Witt & A. Sieber (Hrsg.), Mobile Learning. Potenziale, Einsatzszenarien und Perspektiven des Lernens mit mobilen Endgeräten (S. 75-97).

Rohs, M. (2014). Theoretische Überlegungen zum Zusammenwirken formellen und informellen Lernens. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 36(3), 391-440.

Rohs, M. (Hrsg.). (2016). Handbuch Informelles Lernen. Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M. (2016). Diversität und Lernen mit digitalen Medien in der Erwachsenenbildung. In K. Dollhausen & S. Muders (Hrsg.), Diversität und Lebenslanges Lernen. Aufgaben für die organisierte Weiterbildung (S. 191-206). Bielefeld: W. Bertelsmann.

Rohs, M. (2017). Erwachsenenbildung in der digitalisierten Gesellschaft. In H. Siebert (Hrsg.), Lernen und Bildung Erwachsener (3. Aufl., S. 203-242). Bielefeld: W. Bertelsmann.

Rohs, M. (2019). Medienpädagogische Professionalisierung von Weiterbildungspersonal. In E. Haberzeth & I. Sgier (Hrsg.), Digitalisierung und Lernen. Gestaltungsperspektiven für das professionelle Handeln in der Erwachsenenbildung und Weiterbildung (S. 119-136). Bern: HEP.

Rohs, M. (2019). Erwachsenenbildung und Digitale Transformation. In M. Rohs, I. Schüßler, H.-J. Müller & M. Schiefner-Rohs (Hrsg.), Pädagogische Perspektiven auf Transformationsprozesse. Reflexionen auf Rolf Arnolds Forschen und Wirken (S. 175-190). Bielefeld: wbv.

Rohs, M. (2020). Informelles Lernen und berufliche Bildung. In R. Arnold, A. Lipsmeier & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Berufsbildung (S. 441-454). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M., & Bolten, R. (2017). Medienpädagogische Professionalisierung von Erwachsenenbildner*innen. Eine biographische Annäherung.  Online unter https://kluedo.ub.uni-kl.de/frontdoor/deliver/index/docId/4547/file/_Beitraege_zur_EB_4_Medienkompetenz.pdf

Rohs, M., & Bolten, R. (2020). Einstellungen von Erwachsenenbildner*innen zur digitalen Transformation der Weiterbildung. In O. Dörner, C. Iller, I. Schüßler, H. von Felden & S. Lerch (Hrsg.), Erwachsenenbildung und Lernen in Zeiten von Globalisierung, Transformation und Entgrenzung (S. 77-88). Opladen/Berlin/Toronto: Barbara Budrich.

Rohs, M., Bolten, R., & Kohl, J. (2020). Between adoption and rejection: Attitudes of adult educators toward digitalization in Germany. International Journal of Training and Development, 24(1), 57-73. doi: 10.1111/ijtd.12170

Rohs, M., & Ganz, M. (2015). Open Educational Resources zur sozialen Öffnung der Hochschule. In N. Nistor & S. Schirlitz (Hrsg.), Digitale Medien und Interdisziplinarität: Herausforderungen, Erfahrungen, Perspektiven (Vol. 68, S. 91-101). Münster: Waxmann.

Rohs, M., & Ganz, M. (2015). MOOCs and the Claim of Education for All: A Disillusion by Empirical Data. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(6).

Rohs, M., & Ganz, M. (2016). Digital Media and Adult Education and Learning. International Perspectives in Adult Education,(73), 8-17.

Rohs, M., & Hellriegel, J. (2015). E-Learning an Chance für die berufliche Bildung. In H. Arend & G. Troeger-Weiß (Hrsg.), Starke Wirtschaft – Starke Regionen. Gute Aussichten für das Land (S. 108-110). Mainz: Zukunftsinitiative Rheinland-Pfalz.

Rohs, M., Hellriegel, J., & Prescher, T. (2017). Learning with digital media in a German vocational education and training system. Bulletin in Institute of Technology and Vocational Education (Nagoya University), 16, 71-79.

Rohs, M., & Käpplinger, B. (Hrsg.). (2004). Lernberatung in der beruflich-betrieblichen Weiterbildung. Konzepte und Praxisbeispiele für die Umsetzung. Münster: Waxmann.

Rohs, M., & Pimmer, C. (2017). Informelles Lernen mit mobilen Geräten. Perspektiven und Grenzen. In F. Thissen (Hrsg.), Lernen in virtuellen Räumen (S. 143-154). Berlin/Boston: de Gruyter Saur.

Rohs, M., & Rabl, T. (2019). Personalentwicklung in Zeiten der digitalen Transformation. In R. Arnold, M. Rohs & M. Schiefner-Rohs (Hrsg.), Von der Lernortkooperation zur entgrenzten Berufsbildung (S. 117-133). Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren.

Rohs, M., Rott, K., Schmidt-Hertha, B., & Bolten, R. (2017). Medienpädagogische Kompetenzen von ErwachsenenbildnerInnen. Magazin Erwachsenenbildung.at, 30.

Rohs, M., Schmidt-Hertha, B., Rott, K. J., & Bolten, R. (2019). Measurement of media pedagogical competences of adult educators. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(3), 307-324. doi: 10.3384/rela.2000-7426.ojs393

Rohs, M., Schüßler, I., Müller, H.-J., & Schiefner-Rohs, M. (Hrsg.). (2019). Pädagogische Perspektiven auf Transformationsprozesse. Reflexionen auf Rolf Arnolds Forschen und Wirken. Bielefeld: wbv.

Rohs, M., & Seufert, S. (2020). Berufliche Medienkompetenz. In R. Arnold, A. Lipsmeier & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Berufsbildung (S. 339-363). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M., & Steinmüller, B. (2020). Wissenschaftliche Weiterbildung und Region. In W. Jütte & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung (S. 455-478). Wiesbaden: Springer.

Rohs, M., Vogel, C., & Van de Water, D. (2017). Evidenzbasierte Angebotsentwicklung als Grundlage nachfrageorientierter Studienangebote in der wissenschaftlichen Weiterbildung. In N. Sturm & K. Spenner (Hrsg.), Nachhaltigkeit in der wissenschaftlichen Weiterbildung. Beiträge zur Verankerung in die Hochschulstrukturen (S. 61-79). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M., & Weber, C. (2020). Digitale Medien in der wissenschaftlichen Weiterbildung. In W. Jütte & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung (S. 455-478). Wiesbaden: Springer Reference.

Schewe, R., & Rohs, M. (Hrsg.). (2013). Erfahren ins Netz 2.0: Lernen älterer Beschäftigter mit Web 2.0 in der öffentlichen Verwaltung. Münster: Waxmann.

Phone: 0631 20583-0
Fax: 0631 20583-83
E-Mail: info(at)ita-kl(dot)de

Institut für Technologie und Arbeit e.V.
Trippstadter Str. 113
67663 Kaiserslautern, Germany

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M.A. Heike Arend

Managing Director of Zukunftsinitiative Rheinland-Pfalz (ZIRP) e.V.

Prof. Dr. Matthias Baum

Chair for Entrepreneurship and Digital Business Models at Bayreuth University

Before his current position, Prof. Dr. Matthias Baum held the Chair of Entrepreneurship at the Technical University of Kaiserslautern. Prior to this, he was a postdoc at the University of Gießen and managing director of the "Entrepreneurship Cluster Mittelhessen" (ECM). Matthias Baum studied business administration in Paris (France) and Giessen (Germany), where he received his doctorate in 2011.

The focus of his research is mainly on the interfaces between entrepreneurship, internationalization and human resource management. Currently, Matthias Baum is particularly interested in the effects of digitalization on corporate entrepreneurship and innovative behavior of employees, the survival and learning of entrepreneurial firms in an international environment, growth and business strategies of international young companies, recruiting strategies, (international) employer branding as well as recruitment in entrepreneurial firms.

His academic work has been published in leading international journals such as Entrepreneurship Theory & Practice, Journal of International Business Studies, Journal of Business Venturing, Journal of World Business, Journal of Business Research, Human Resource Management, International Business Review, Journal of Small Business Management & International Small Business Journal.

Matthias Baum is a member of the editorial board of the Journal of Business Venturing and the Journal of World Business and co-editor of the scientific journal Management Revue- Socio-Economic Studies. He is also a member of the board of the association Förderkreis Gründungs-Forschung e.V. (FGF), member of the board of Start-up Westpfalz and chairman of the Diemersteiner Kreis. In addition to supporting numerous start-ups, he has already worked as a consultant for various international companies.

Sui, S., Baum, M. & Malhotra, S., How home-peers affect the export market exit of small firms: Evidence from Canadian exporters, Entrepreneurship Theory and Practice (forthcoming).

Schmitz, E. A., Baum, M., Hütt, P., & Kabst, R., The contextual role of regulatory stakeholder pressure in proactive environmental strategies: An empirical test of competing theoretical perspectives, Organization & Environment (forthcoming).

Hubner, S. & Baum, M. (2018). Entrepreneurs’ human resources development, Human Resource Development Quarterly Vol. 29(4): 357-381.

Morgan, H., Sui, S. & Baum, M. (2018). Are SMEs with immigrant owners exceptional exporters? Journal of Business Venturing Vol. 33(3): 241-260.

Baum, M. & Überschaer, A. (2018). When do employer awards pay off and when do they not? The impact of award familiarity on application intention and the moderating role of corporate brand awareness, International Journal of Human Resource Management, Vol. 29(21): 3093-3117.

Hubner, S. & Baum, M. (2018). Effectuation, entrepreneurs’ leadership behavior, and employee outcomes: A conceptual model, International Journal of Entrepreneurial Venturing, Vol. 10(4): 383–411.

Baum, M., Sterzing, A. & Alaca, N. (2016), Reactions towards diversity recruitment and the moderating influence of recruiting firms‘ country-of-origin, Journal of Business Research, Vol. 69(10): 4140-4149.

Topcic, M., Baum, M. & Kabst, R. (2016). Are high-performance work practices related to individually perceived stress? A job-demands – resources perspective, International Journal of Human Resource Management, Vol. 27(1): 45-66.

Baum, M., Schaefer, M. & Kabst, R., (2016). Modeling the impact of advertisement-image congruity on applicant attraction, Human Resource Management, Vol. 55(1): 7–24.

Sui, S. & Baum, M. (2014). Internationalization strategy, firm resources and the survival of SMEs in the export market, Journal of International Business Studies, Vol. 45(7): 821-841.

Chair for Entrepreneurship and Digital Business Models
Universität Bayreuth
Haus 1, Zapf-Gebäude
Nürnberger Str. 38
95448 Bayreuth, Germany

Dr. habil. Jürgen Klippert

Trade Union Secretary in the Future of Work Department at the Executive Board of IG Metall

Active as a consultant for the design of future work systems, his focus is on the development of work quality in the context of the digital transformation. His work focuses on the human-centred and participatory design of socio-technical systems.

After vocational training and several years of work in the field of information and communication technology, studied social sciences with a focus on work and technology at the University of Kassel. Subsequently, research assistant at the Institute for Labour Studies at the University of Kassel. In 2006, doctorate (Dr. rer.-pol.) with a thesis on mental stress and strain in cooperation in digitally networked work systems. In 2018, habilitation in labour science at the University of Kassel with a thesis on the synthesis of social science and engineering approaches to labour science entitled "Augmented Ergonomics".

Member of the Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V. (GfA) and the Fachverband Psychologie für Arbeitssicherheit und Gesundheit e.V. (PASiG).

Klippert, Jürgen (2021): Menschorientierte Gestaltung komplexer System of Systems. Demokratische Beteiligung von Beschäftigten als Erfolgsfaktor. Beitrag zum Frühjahrskongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft, Bochum, B.9.2.

Klippert, Jürgen (2020): Beteiligungsorientierte Arbeitsgestaltung als Schlüssel zur sozial-ökologischen Transformation. Beitrag zum Frühjahrskongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft, Berlin, A.11.5.

Klippert, Jürgen (2018): Augmented Ergonomics. Theorie und Praxis der systemischen Arbeitsanalyse. Baden-Baden: Nomos Verlag.

Klippert, Jürgen; Niehaus, Moritz; Gerst, Detlef (2018): Mit digitaler Technologie zu Guter Arbeit? Erfahrungen mit dem Einsatz digitaler Werker-Assistenzsysteme. In: WSI 71 (3), S. 235–240. DOI: 10.5771/0342-300X-2018-3-235.

Webseite: www.igmetall.de

E-Mail: juergen.klippert@igmetall.de

Advisors to the Scientific Steering Committee

Prof. Dr. Klaus J. Zink

Institute founder and scientific director (1995 - 2020)

Prof. Dr. Klaus J. Zink studied Technical Business Administration at the University of Karlsruhe (TH) and was then a scientific assistant at the Institute of Manufacturing and Industrial Engineering at the University of Karlsruhe. In 1975, he received his doctorate (Dr. rer. pol.); for his dissertation he was awarded the "Fritz Giese Prize" of the German Human Factors and Ergonomics Association. In 1978 he completed his habilitation at the Faculty of Economics at the University of Karlsruhe (TH). After a substitute professorship for business administration/work science at the University of Kaiserslautern (1979) and a professorship at the Bergische Universität Wuppertal (1979/80), Prof. Zink was full professor at the Technical University of Kaiserslautern (Chair of Industrial Management and Human Factors / Ergonomics) from 1980 to 2012, then senior research professor. Until March 2020 he was scientific director of the Institute for Technology and Work e.V. at the Technical University of Kaiserslautern.

In 1995, Prof. Zink initiated the spin-off of the Institute for Technology and Work e.V. - ITA for short - as an independent non-university research institution. As Chairman of the Board of Directors, he campaigned immediately after the foundation for its recognition as a special scientific institution and affiliated institute of the Technical University of Kaiserslautern by the state of Rhineland-Palatinate and the Senate of the Technical University of Kaiserslautern. The desired recognition followed in 1996. In the years that followed, Prof. Zink expanded the ITA into a renowned research institute for labour and organisational science with over 25 employees. He saw it as an essential success factor to always orient the research and consulting portfolio of the institute towards the future of work and the needs of companies and organisations from the private and social economy as well as the public sector.

In 2018, Prof. Zink finally ended his board activities at ITA e.V. and was appointed honorary chairman in recognition of his selfless efforts as well as his outstanding commitment to the association. He remained scientific director of the ITA until March 2020, when he handed over the scientific direction of the institute to Prof. Dr. Matthias Rohs. Klaus J. Zink remains associated with the Institute as honorary chairman and continues to support the scientific steering committee in an advisory capacity.

Ehemann, T.; Tafvizi Zavareh, M.; Göbel, J. C.; Dupont, S.; Zink, K.J.; Siedler, C.; Aurich, J.:Mit dem InAsPro-Transformationskonzept die Digitalisierung planen. In: Bauer, W.; Mütze-Niewöhner, S; Stowasser, S; Zanker, C.; Müller, N. (Hg.): Arbeit in der digitalisierten Welt – Praxisbeispiele und Gestaltungslösungen aus dem BMBF-Förderschwerpunkt. Springer-Vieweg, S. 205-222; Open-Access-Publikation https://doi.org./10.1007/978-3-662-62215-5

Dupont, S.; Siedler, C.; Zavareh, T.; Göbel, M.; Jens, C.; Zink, K. J. (2020): Modulares Transformationskonzept zur Digitalisierung produzierender Unternehmen. (Beitrag B.18.1). In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaft (GfA) (Hg.): Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch? 66. Frühjahrskongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft. Berlin (virtuell), 16.-18.03.2020.

Sinnwell, C.; Siedler, C.; Pier, M.; Jenne, F.; Braun, S.; Schuck, M. et al. (2020): Ausgangssituation und Ziele des Projektes InAsPro. In: J. C. Aurich, M. Pier, C. Siedler und C. Sinnwell (Hg.): Bedarfsgerechte Digitalisierung von Produktionsunternehmen. Ein modulares Transformationskonzept als praxisorientierter Ansatz. 1. Erste Auflage. Kaiserslautern: Synnovating, S. 5–14.

Baudach, T.; Hellge, V.; Schröder, D.; Zink, K. J. (2019): Organisationen und Führung 4.0. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 143–186.

Baudach, T.; Zink, K. J. (2019): Potenzielle Auswirkungen auf Arbeitsmarkt und Gesellschaft. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 233–274.

Bosse, C. K.; Zink, K. J. (Hg.) (2019): Arbeit 4.0 im Mittelstand. Chancen und Herausforderungen des digitalen Wandels für KMU. Berlin: Springer Gabler.

Dupont, S.; Braun, S.; Siedler, C.; Aurich, J. C.; Zink, K. J. (2019): Einführung eines intelligenten Logistikkonzepts zur Unterstützung der Mitarbeiter in Fertigung und Montage. In: C. K. Bosse und K. J. Zink (Hg.): Arbeit 4.0 im Mittelstand. Chancen und Herausforderungen des digitalen Wandels für KMU. Berlin: Springer Gabler, S. 303–320.

Hellge, V.; Osranek, R.; Schröder, D.; Zink, K. J. (2019): Gestaltungsansätze für den digitalen Transformationsprozess. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 187–232.

Osranek, R.; Hellge, V.; Zink, K. J. (2019): Personalentwicklung und Industrie 4.0. In: R. Arnold, M. Rohs und M. Schiefner-Rohs (Hg.): Von der Lernortkooperation zur entgrenzten Berufsbildung. Festschrift Prof. Joachim Münch zum 100. Geburtstag, Bd. 86. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren (Grundlagen der Berufs- und Erwachsenenbildung, 86), S. 145–162.

Thatcher, A.; Zink, K. J.; Fischer, K. (Hg.) (2019): Human factors for sustainability. Theoretical perspectives and global applications. Boca Raton: CRC Press.

Zink, K. J. (Hg.) (2019): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos.

Zink, K. J. (2019): Crowd Work. Outsourcing, and Sustainable Work Systems. In: A. Thatcher, K. J. Zink und K. Fischer (Hg.): Human factors for sustainability. Theoretical perspectives and global applications. Boca Raton: CRC Press, S. 99–122.

Zink, K. J. (2019): CSR am Institut für Technologie und Arbeit e. V. der TU Kaiserslautern: Theoretische Grundlagen und praktische Umsetzung. In: M., Schmitz; R., Schmidpeter (Hg.): CSR in Rheinland-Pfalz. Nachhaltige Entwicklung aus Sicht von Wirtschaft, Wissenschaft, Politik und Zivilgesellschaft. 1. Auflage 2019. Berlin: Springer Berlin; Springer Gabler (Management-Reihe Corporate Social Responsibility), S. 47–61.

Zink, K. J. (2019): Zusammenfassende Bewertung. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 275–277.

Zink, K. J.; Bosse, C. K. (2019): Arbeit 4.0 im Mittelstand. In: C. K. Bosse und K. J. Zink (Hg.): Arbeit 4.0 im Mittelstand. Chancen und Herausforderungen des digitalen Wandels für KMU. Berlin: Springer Gabler, S. 1–11.

Zink, K. J.; Bosse, C. K. (2019): Megatrends im Kontext von Arbeit und Organisation im 21. Jahrhundert. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 35–52.

Zink, K. J.; Hellge, V.; Schröder, D.; Bosse, C. K. (2019): Digitalisierung in Funktionen/Prozessen. In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 95–141.

Zink, K. J.; Schröder, D.; Hellge, V.; Bosse, C. K. (2019): Zukunft der Arbeit = Arbeit 4.0? In: K. J. Zink (Hg.): Arbeit und Organisation im digitalen Wandel. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos, S. 53–93.

Zink, K. J.; Thatcher, A.; Fischer, K. (2019): Concluding Remarks, the Outlook, and Future Research. In: A. Thatcher, K. J. Zink und K. Fischer (Hg.): Human factors for sustainability. Theoretical perspectives and global applications. Boca Raton: CRC Press, S. 431–438.

Fischer, K.; Jentsch, M.; Zink, K. J. (2018): Nachhaltigkeit in globalen Lieferketten. Ausgewählte Forschungsarbeiten zu Einflussmechanismen und aktuellen Fragestellungen. In: Michael von Hauff und Thuan Nguyen (Hg.): Fortschritte in der Nachhaltigkeitsforschung. 1. Auflage. Baden-Baden: Nomos (Nachhaltige Entwicklung, Band 7), S. 55–86.

Hellge, V.; Schröder, D.; Zink, K. J. (2018): Der Readiness Check „Digitalisierung“ als Instrument im digitalen Transformationsprozess. In: V. Lingnau (Hg.): Management der digitalen Transformation. Interdisziplinäre theoretische Perspektiven und praktische Ansätze. 1. Aufl. München: Franz Vahlen, S. 171–185.

Zink, K. J. (2018): Die Zukunft der Arbeit in einer digitalisierten Welt human gestalten. In: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 72, S. 160–167.

Jentsch, M.; Zink, K. J. (2017): Strategische Bedeutung eines nachhaltigen Lieferkettenmanagements. In: Thomas Wunder (Hg.): CSR und Strategisches Management. Wie man mit Nachhaltigkeit langfristig im Wettbewerb gewinnt. Berlin: Springer Gabler (Management-Reihe Corporate Social Responsibility), S. 199–215.

Schröder, D.; Hellge, V.; Zink, K. J. (2017): HRM-Readiness Check Digitalisierung. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaft (GfA) (Hg.): Soziotechnische Gestaltung des digitalen Wandels – kreativ, innovativ, sinnhaft. Frühjahrskongress 2017. Beitrag C.3.6. Brugg/Schweiz.

Zink, K. J. (2017): Nachhaltige Arbeitssysteme in (internationalen) Wertschöpfungsketten und die Rolle der Arbeitswissenschaft. In: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 71 (2), 92-100. DOI: 10.1007/s41449-017-0054-y.

Baudach, T.; Zink, K.J.: Arbeitswissenschaft. Zukünftige Büro- und Wissensarbeit. In: Eisele, J.; Mensinger, M.; Stroetmann, R. (Hrsg.): Handbuch und Planungshilfe Bürobauten in Stahl. DOM publishers, Berlin, 2016, S.16-45.

Zink, K. J.; Baudach, T.: Arbeitswissenschaftliche Aspekte. In: FOSTA: Nachhaltige Büro- und Verwaltungsgebäude in Stahl- und Stahlverbundbauweise. Forschung für die Praxis P 881, Düsseldorf 2016, S. 7-126.

Kubek, V.; Fischer, K.; Zink, K. J. (2015): Sustainable Work Systems – A Challenge for Macroergonomics? In: IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors, Vol. 3, 1, 2015, pp 72 – 80.

Wohland, J.; Zink, K.J.: Conflict Management. In: Dahlgaard-Park, Su Mi (Hrsg.): Encyclopedia of Quality and the Service Economy, SAGE Publications, 2015, S. 71-73.

Weßner, A.; Zink, K. J.: Corporate Governance. In: Dahlgaard-Park, Su Mi: Encyclopedia of Quality and the Service Economy, SAGE Publications, 2015, S. 89-92.

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Prof. Dr. Michael von Hauff

Michael von Hauff studied economics at the universities of Augusta/Georgia (USA), Stuttgart and Konstanz from 1968 to 1973. From 1974 to 1991 he worked as a research assistant at the Institute of Business Administration at the University of Stuttgart. In 1977, von Hauff received his doctorate in economic theory from the Chair of Economic Theory at the University of Stuttgart, followed by his habilitation in 1987. From 1991 to March 2016, von Hauff held the Chair of Economics, in particular Economic Policy and International Economic Relations at the Technical University of Kaiserslautern, with visiting professorships at the University of Delhi/India (1995), the Singapore University of Technology (2004) and the Yangon Institute of Economics Myanmar (since 2006). His research focuses on international economic relations, environmental economics, development economics and sustainable development. From 2016 to 2021, Michael von Hauff was in a senior research professorship.

Prof. von Hauff was a member of the Scientific Steering Committee from its inception in 2018 until 2021 and was responsible for the topic area "Sustainability". He continues to be available to the Institute as an advisor to the Scientific Steering Committee and actively supports it in the area of "Sustainability".